Vi är otroligt glada att presentera vår senaste AI-kortfilm på The Awarehouse: H3O2!
Vilket märkligt namn på en film. Men vi lever i en märklig värld.
Vatten har länge varit ett samtalsämne runt elden i Huset. Inte bara för ämnets nästan övernaturliga egenskaper och det lilla faktum att allt liv är beroende av det, utan också för de djupt mystiska processer som sker på molekylär nivå – inte minst vattenminne. Vi bjuder in dig på en kort resa uppströms där vi funderar över saker som kanske funderar tillbaka på oss.
H3O2 är en visuell dikt som följer en enskild vattendroppes resa – från dess födelse i molnen till dess färd över världen. Varje möte lämnar ett spår, intryck som lagras i dess flytande minne. Till sist återvänder den till havet, där den upptäcker sin plats i ett större sammanhang och sitt bidrag till livets väv.
Vi vill också skicka en virtuell high-five till Curious Refuge och PromiseAI för att ha dragit igång världens första AI-animeringstävling! Har du inte redan kollat in bidragen på deras sida (curiousrefuge.com), så gör det – det är otroligt inspirerande att se vilka filmer som skapas med de här verktygen!
Det här projektet var så roligt att göra – och faktiskt inte så tekniskt svårt! Här är en liten breakdown:
Vi använde Krea tillsammans med ett gäng karaktärsbilder för att träna en LoRA på droppkaraktären. Vi gjorde samma sak med stilen genom att ladda upp flera bilder i den visuella ton vi ville ha. Ett tips där: precis som du vill ha olika poser och uttryck för din karaktär, vill du också ha variation i dina stilreferenser. Modellen tränar nämligen på mer än bara “stil” i den klassiska bemärkelsen (som Ghibli, skiss, Pixar osv.) – den påverkas också av bildkomposition, skärpedjup, ljussättning, antal karaktärer i bild med mera. Så det är värt att lägga lite extra (ibland manuell) tid på att få referensbilderna att matcha din vision.
När vi hade karaktär och stil på plats jobbade vi mellan Krea och Canva Whiteboard för att sätta upp berättelsen i bildform. Samtidigt körde vi bilder i Hailuo AI (med obegränsad plan) för att snabbt få ut ett första klipp på redigeringstimelinen (i Premiere Pro), så att vi kunde börja forma ljudbilden (med hjälp av Artlist, Udio och Elevenlabs) samtidigt som vi finslipade berättelsen med bilder i Canva. För att skapa visuell kontinuitet använde vi mycket Photoshop, och ibland lät vi Hailuo AI skapa en scen i Director Mode för att få en ny vinkel och sedan föra in den i Magnific.
När det var klart körde vi alla bilder genom Magnific, och till sist genom Kling, där vi arbetade mer specifikt med promptar för skådespeleri och kamerarörelser. Sedan bakade vi ihop allt i Premiere. För VFX använde vi After Effects för att lägga in minnessekvenserna i vattnet, vi använde Meshy AI för att skapa 3D-karaktären, Mixamo för att animera den, och Unreal Engine för att bygga scenen där droppen faller ner i avloppet. Slutligen skalade vi upp videon i Topaz.
Tack för att du tittade förbi! 💧✨